sonifer studio in progress (2014-2016)

Listen Sonifer Music without Flashplayer

 

dbd – dusted bass’n drum @ Regular Lines Linz

dbd is a joint between michael schweigers data_opera project and Michael Schweigers musical performance project Sonifer and bridges and combines Michael Schweiger’s attempts in sonification and sonorization of environmental data and Sonifer’s longing to include interactivity into the perfromances, without going for the “where is the sensor” and/or “what can I influence via interation” ganes, which are boringly /blunt proliferating and crowding interactive art still and more and more.

dbd moreover is joking and earnest at the same time leaving the interating visitors and participants in uncertainty concerning their influence in terms of portion and if persent or not too. And therfore this imitates vital topics of media, media-system and political system and moreover their interactions and interdependencies in shaping reality.

Sonifer is controling to which extent dust concentration in the air of the performance room and its propagation and move influences the parameters linked to the data representing control-voltages which shape parameters of the analog synthesizers. The interacting participants can not tell to which extent their behaviour influences the dust concentration, nor can they determine to which extent measured dust-concentrations and their representing voltages control the sound parameters. This is similar to the lack of transparency to which extent media system and poltics and politicians react due to dust-concentration and air-pollution related health issuses and to which extent they obey more to industries needs than to health concerns and most important, when they move more into the one direction and when back to the other. With a maybe bitter smile, it’s the same for Sonifer dbd performances for sure dust concentrations are measured the whole performance time through, but who can tell if the information transfered in to control -voltages reaches the target parameters and moreover how direct or indrect and to which extent even the controling influence causes the overall sound situation.

sonifer live @ STWST 21_09_2013

launch of sonifer’s new approach in his homebase linz. i’m so satisfied to go for the STWST PA … loads of bass-power and the dry accoustic …

drones meet beats, some shimmering / scearming / sizlling sounds and wobbly shaking bass … emerging from a cloud of noise, slowly but accleratively expanding and growing density… then screasming and shouting…and yet hiding in the mist of noise again…

100% analogue sound genesis and processing … sounds originated from the “bridge” of a wrecked stellar-vessel…

stagetime 21:30 … please get there in time.

cu…

INFO:

 

 

here a pic of my setup used at STWST … it really made STWST shake

my setup @ STWST

thx to Andre Z for the pic!!!

 

 

 

Data_Opera

Data_Opera ist das aktuelle Projekt von Michael Schweiger, das sich mit Möglichkeiten und Zugängen der Verklanglichung von Daten bzw. Umweltdaten beschäftigt.

Unter Umweltdaten wird prinzipiell alles an Strahlungen, Stoffen, Partikeln usw. verstanden, das unsere Umwelt durchsetzt, unabhängig davon ob athropogenen oder natürlichen Ursprungs.

Im speziellen aber zielt das Projekt auf die Verklanglichung von Luftgüte und dabei im speziellen auf Partikel, also Feinstaub etc. ab.

Verklanglichung bezieht sich auf beide Ansätze, die Sonifikation und die Sonorzation.

Sonifikation ist der Bereich der Verklanglichung der unsere Laut- und Hörssphäre schon sein einiger Zeit und in wachsendem Maße erweitert, verdichtet und durchtönt. Beeps und Bleeps, Soundminiaturen, wie Soundlogos u.ä. bereichern die Kommunikationsschnittstellen speziell unserer Kommunikationsgeräte und -Mittel. Mobiltelefon, Heizungssteurung, Computer, Geräte der Medizintechnik, Biofeedbackapparate und vieles mehr kommunizieren mit uns auf akustischem Weg. Auch wenn dieser Teil der Funktionsklänge oder funktionaler Klänge intentional und zunehmend künstlerisch gestaltet wird, das gilt speziell für Soundlogos, so sind sie meist abseits der Markenkommunkation recht einfach gehalten.

Sonorization geht einen bedeutenden Schritt weiter: Es geht um künstlerische Verklanglichung, also zum Teil auch um kompositionelle Zugänge und immer auch um mehrschichtige Zugänge und Bedeutungsbezüge. Das ergibt sich daraus, dass der inter- und transdisziplinäre Zugang der relativ neuen Soundstudies Denkfiguren und Ansätze wie “Denken mit den Ohren” (Sam Auinger / Bruce Odland – O.A.) oder “Spaces speek! Do you listen?” (Barry Blesser / Linda – Ruth Salter) Hören im Sinne einer Emazipation und Kritik der Sinne als Erkenntnisinstrument und gleichzeitig als starkes kulturelles Ausdrucksmittel auffasst.